Site logo

Ako sa pozerať na predaj firmy? Analýza najčastejších dôvodov predaja firmy.

Predaj firmy je najmä na Slovensku častokrát považovaný za akési tabu. Ľudia sa už počas fázy rozmýšľania o predaji obávajú otázok typu: Prečo to predávajú? Je s tým nejaký problém? Prestalo sa im dariť?

Nemalo by tomu byť tak. Ukončenie podnikania z akéhokoľvek dôvodu je totiž úplne bežná záležitosť.

Či už človek počas svojej podnikateľskej kariéry vybudoval krásnu životaschopnú firmu, ktorá generuje reálne príjmy, alebo sa počas podnikania zasekol na mieste, kde je rozumnejšie firmu predať niekomu s čerstvými ideami, je predaj firmy obvyklá súčasť podnikateľského cyklu.

V akom stave sú zvyčajne predávané firmy? Tu sú tri najčastejšie prípady:

1. Prípad podnikateľského úspechu

Najjednoduchší je predaj firmy v stave, keď sa jej dlhodobo darí. Prečo by však niekto predával úspešnú firmu? Aj v prípade výborne zabehnutého biznisu si majitelia častokrát neužívajú svoje úspechy naplno. Práve naopak – práca cez víkend, zodpovednosť za zamestnancov, ako aj kapitál uväznený vo firme sú najčastejšie dôvody pre tento stav. Predaj firmy je teda logická cesta, akou sa dostať z podnikateľského kolotoča a začať si naplno užívať úspech a peniaze, ktoré podnikateľ počas svojho pôsobenia nadobudol. Investor/kupujúci v tomto prípade získava majetok, ktorý dokáže generovať príjem a slúži ako dobré uskladnenie pre nadbytočný kapitál.

2. Prípad prekážky v podnikaní

Podnikanie je fyzicky aj psychicky náročná záležitosť. Nie je žiadnym tajomstvom, že mnoho podnikateľov sa po určitom čase rozhodne tento vyčerpávajúci životný štýl opustiť. Niekedy je dôvodom rodina, na ktorú podnikateľ nemá čas, inokedy môže rozhodnutie ukončiť podnikanie spôsobiť zhoršený zdravotný stav. V takýchto prípadoch je predaj firmy jednoznačne najlepšia možnosť. Podnikateľ dostane naspäť aspoň časť vygenerovaného kapitálu a firma, prípadne zamestnanci dostanú šancu na ďalší rozvoj. Predaj firmy je teda najlepšia varianta nielen pre majiteľa, ale aj pre firmu samotnú. V závislosti od urgentnosti predaja a stavu firmy má kupujúci v tomto prípade častokrát možnosť získať firmu za výhodnejšiu cenu.

3. Prípad podnikateľského neúspechu

Ako sa vraví, neuspieť v podnikaní nie je hanba, to je iba nepríjemné. Každopádne je dôležité sa s danou situáciou čo najlepšie vysporiadať a limitovať straty, ktoré podnikateľ vyrobí. V prípade neúspechu musí podnikateľ rátať s tým, že cena za predaj firmy môže byť výrazne nižšia, ako by to bolo v prípade zdravej a prosperujúcej entity. V extrémnych prípadoch je firma dokonca úplne nepredajná a jedinou možnosťou ako limitovať straty je predaj majetku firmy. Pre investorov je kúpa neúspešnej firmy veľakrát spôsob, akým je možné nadobudnúť atraktívny majetok za výrazne zľavnené ceny.

Kde začať pri predaji firmy?

Prvým krokom pri predaji je vždy reflexia nad existujúcim stavom predávaného podniku. V prípade väčších firiem je situáciu určite vhodné konzultovať s odborníkmi na predaj firiem. Na základe zistení je následne možné stanoviť približné cenové očakávania. Potom prichádza na rad marketing predaja. Získať čo najväčší počet záujemcov je totiž dôležité nielen kvôli cene, ale aj kvôli kvalite investorov.

Našťastie už aj na Slovensku existuje portál, ktorý sa venuje výlučne tejto problematike. Po vzore už existujúcich portálov zo zahraničia prichádza na Slovensko naša stránka – PredajFirmu.sk.  Portál podnikateľom umožňuje jednoducho, efektívne a výhodne nájsť potenciálnych záujemcov o kúpu firmy. Investorom portál výrazne šetrí čas. Namiesto hodín strávených na obyčajných a často aj neprehľadných inzertných portáloch, PredajFirmu.sk ponúka výlučne zabehnuté firmy, prehľadne rozdelené do cenových hladín a geografických regiónov. Navyše, vďaka spoplatneniu inzercie portál eliminuje výskyt neopodstatnených a špekulatívnych inzerátov. Presvedčte sa aj Vy, našu aktuálnu ponuku nájdete TU. Ak si želáte pridať na portál Vašu firmu, tak kliknite TU.